onsdag 2 januari 2013

Musli och kycklinggryta LCHFstyle

Har blivit dåligt med inlägg här det sista. Har varit fullt upp med jul och nyår, men i morgon är det nya tag och tillbaka till arbete och vardag igen. Jag har förberett mig under dagen med att göra lchfmusli och kycklinggryta.

Musli:
Krossade mandlar
Krossade hasselnötter
Riven kokos
Solrosfrön
Sesamfrön
Linfrön
0,5 dl Kokosolja
1,5 dl vatten

Jag hittade ett recept och höftade utefter vad jag hade hemma. 0,5-1 dl av varje efter smak. En liten skvätt agavesirap. Man kunde även tillsätta like kanel eller kakao men det får bli nästa gång.
Jag strödde det hela på en plåt med bakplåtspapper och rostade i ugnen 200 grader i 2x15 minuter rörde om emellan. Sedan stängde jag av ugnen och lät plåten vara kvar en dryg timme med ugnsluckan på glänt. "mm, jättegott!" blev tvååriga dotterns betyg ;-) jag är nöjd jag med!

Kycklinggryta:
3 kycklingfiléer
300 g fryst broccoli
1,5 dl vispgrädde
3 msk vitlökssost
Riven ost efter smak
Salt, peppar, grillkrydda, curry

Jag delade filéerna i små bitar och stekte i smör tillsammans med kryddorna. Sedan tillsatte jag broccolin och lät det puttra en stund. Därefter gällde jag över grädden och smaksatte med ostarna. Det fick puttra ytterligare några minuter innan det var färdigt. Det blev riktigt smaskigt och nu har jag lunchen klar tills i morgon med ;-)

2 kommentarer:

  1. Vore ju bra om du anger källan när du tar ett recept.. Det där är från nån lchf-tidning, jag gjorde samma müsli förra veckan...

    SvaraRadera
  2. Ja, självklart. Jag hittade lite olika recept på nätet och blev inspirerad men gjorde utifrån vad jag själv tycker om. Jag här själv inte sett detta i någon tidning, men det är mycket möjligt att det finns liknande.

    SvaraRadera