söndag 18 november 2012

Rättikagratäng

Idag har jag provat på att göra något nytt och spännande för ovanlighetens skulle ;-). Jag läser ju runt lite olika om lchf för att få tips och idéer. Något som jag stött på vid ett flertal tillfällen är rättikagratäng som alltså ska vara ett bra substitut till potatisgratängen. Även om rättikan är en rotfrukt (som man inom lchf bör undvika, då de innehåller mycket stärkelse) så är andelen kolhydrater mycket lägre än hos övriga av samma släkte. Minns dock inte siffran, men den är iaf "godkänd" i lchfsammanhang.

Tilllagning är som till en gratäng med potatis fast man helt enkelt byter ut mot rättika. I just det receptet jag hittade på http://56kilo.alltforforaldrar.se/rattikagratang/ kokade jag först rättikan i grädde med lök, vitlök och salt och peppar i 20 minuter för att sedan hälla upp allt i en ugnsfast form med riven ost ovanpå i 225 grader i 20 minuter.

Det blev riktigt gott. Även sambon och hans kompis som åt middag med oss idag tyckte att det var väldigt likt vanlig potatisgratäng. Och det var väl ett bra betyg ;-)?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar