söndag 25 november 2012

Pannacotta men smak av kardemumma

Idag har vi haft ett efterlängtat besök av min kära syster med familj. Kusinerna har lekt och busat hela dagen. Vi bestämde oss för att laga middag ihop. Det blev ostgratinerad fläskfilé med hasselbackspotatis och gräddsås. Jag valde att göra stuvad blomkål istället för potatisen. Det blev riktigt smaskigt, första gången jag gjorde det dessutom. Jag använde både smör, grädde och riven ost.

Jag kände att jag ville göra något gott att bjuda på efter maten och improviserade ihop en pannacotta tidigare på dagen som jag blev SÅ nöjd med. Här är receptet till 4-5st:

5 dl vispgrädde
2,5 gelatinblad
2 krm kardemumma, mald
1 krm vaniljpulver
1-2 msk agavesirap

Lägg gelatinbladen i blöt i minst 5 min. Koka upp grädden tillsammans med kryddorna och låt sjuda på låg värme i 10 min. Ta bort från plattan och söta med sirapen. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i gräddblandningen. Häll upp i portionsglas och låt stå i kylen i ca 4 timmar.

Jag valde att servera med lite hallon på toppen.


1 kommentar: