söndag 18 november 2012

Lchfbröd i långpanna

Jag ville prova ett nytt bröd och hittade ett recept med väldigt lockande bilder. Dock gjorde jag några små ändringar för att anpassa efter det jag hade hemma.
Såhär blev mitt recept:

2 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
2 dl pofiber
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 ägg
3 dl turkisk yoghurt (creme fraiche)
1 dl vipsgrädde
25 g smält kokosolja

Blanda först alla torra ingredienser.
Vispa därefter ägg, yoghurt, grädde och olja i en egen bunke. Rör ihop med den torra blandningen och blanda väl. Låt "smeten" svälla i 10 minuter.

Lägg upp degsmeten på ett bakplåtspapper och täck över med plastfolie, kavla sedan ut så det blir så rektangulärt som möjligt (30*40 cm) ta bort plasten och lägg bakplåtspapperet i en långpanna. Grädda i mitten av ugnen 200 grader i 15 minuter. Låt svalna och skär i rutor.

Det blev riktigt gott och påminde om thékakor.



3 kommentarer:

  1. Hej!
    Letade efter nya, roliga lchfbloggar att läsa; så hittade jag din! :)
    Brödet ser jätte gott ut, gillar du ostfrallor?
    4st
    1dl mandelmjöl
    2ägg
    1tsk bakpulver
    2dl riven ost
    klicka ut på bakplåtspapper, 200grader i ugn tills de fått färg! :)

    Typ det enklaste, o goaste lchfbrödet jag någonsin testat! :P
    /Sarah(girlyciousdiet.wordpress.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Ja, brödet blev riktigt bra och enkelt att frysa in och ta upp allteftersom. Tack för tipset, jag har provat ett recept som påminner om det (om det inte var samma) oxå jättegott och enkelt!

      Sofia

      Radera
    2. Vad kul! Ja, brödet blev riktigt bra och enkelt att frysa in och ta upp allteftersom. Tack för tipset, jag har provat ett recept som påminner om det (om det inte var samma) oxå jättegott och enkelt!

      Sofia

      Radera