lördag 6 oktober 2012

Grötfrukost och pannkakslunch

Och ändå har jag inte fuskat med kolhydraterna ;-)

Till frukost gjorde jag mannagrynsgröt till familjen. Sedan gjorde jag gröt till mig själv:
2 ägg
1 dl grädde
1 msk mandelmjöl
Lite salt

Jag vispade ihop det i en kastrull och lät det koka upp under omrörning. Sedan tog jag av det från värmen men fortsatte röra så det inte skulle bränna i botten. Vill man ha tjockare konsistens kan man låta den koka upp på nytt, men jag var nöjd. Denna åt jag med lite kanel på toppen, men tänkte prova med lite bär nästa gång tror jag. Den var riktigt mättande och jag fick inte i mig hela. Mandelmjölet kan man byta ut mot kokosnötsmjöl.

Till lunch stekte jag pannkakor och jag hittade ett recept på LCHFvänliga sådana till mig själv som jag blev riktigt nöjd med.
1 ägg
0,75 dl grädde
0,5 dl mandelmjöl
Nypa salt

Jag vispade ihop och stekte i rikligt med smör på något lägre värme då det gör det lättare när man vänder dem. Jag åt dem med hallon"sylt" och lite vispad grädde, mumsigt värre ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar