tisdag 23 oktober 2012

Fisksoppa

Jag komponerade ihop en egen fisksoppa idag som jag blev väldigt nöjd med. Även sambon godkände som egentligen inte är förtjust i fisk. Här är receptet på ett ungefär (jag höftar mycket):

25g smör
2-3 vitlöksklyftor
1 fiskbuljongtärning
3 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 paket torskfilé
2 laxfiléer
300g räkor

Jag brynte vitlöken som jag rivit i smöret och smulade ner buljongtärningen. Därefter tillsatte jag creme fraichen och grädden. När det börjat småbubbla lade jag i fisken som jag delat i mindre bitar och lät det hela puttra på låg värme i 10-15 minuter. På slutet tillsatte jag räkorna, lät de bli varma och smakade av med salt och peppar.

Det blev riktigt smaskigt, kan bara tänka mig resultatet blir ännu bättre med färsk fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar