lördag 13 oktober 2012

Äggmjölk

Det namnet låter sådär lagom lockande och ingredienserna har svårt att föreställa mig kan smaka mjölk. Men jag bestämde mig att prova iaf. Fördelen jämfört med vanlig mjölk är att den innehåller knappt några kolhydrater alls, medan mjölken givetvis har kolhydrater i form av laktos i sig.

Jag valde att jag göra en sats på enbart ett ägg för att smaka och dricka varm. Det går att göra större sats och förvara i kylen i 3-4 dagar, men då får man röra om innan man ska ha det i kaffet eller liknande. Såhär gjorde jag:

1 ägg
25 g smör
Kokande vatten
Eventuell smaksättning

Jag kokade upp vatten i vattenkokaren och smälte samtidigt smöret i en stor kopp i micron. Sedan knäckte jag ett ägg i det smälta smöret och valde att smaksätta med kakao och lite sockerersättning. Till sist hällde jag över kokande vatten och vispade samman.

Jag var riktigt tveksam men jag måste säga att det blev en riktigt god kopp varm choklad som dessutom mättade riktigt bra. Detta kommer jag göra fler gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar